Wednesday, December 29, 2010

GAYA : Barangan Branded vs. Gaji Sederhana

Helo !

Yes. Ini topik sensitif sikit lah bagi mereka yang mengutamakan brand.
Bukan untuk berlagak pandai dalam soal pengurusan wang, tetapi ini perkara yang SERING terjadi dalam hidup kawan-kawan saya yang telah bekerja.

Satu hari, saya mengajak seorang kawan yang bekerja nie pergi melepak, minum-minum. Saya kata, "Ok, kau belanja aku tau." Kawan saya berkata, "Weh, gaji aku dah habis lah. Tunggu masuk gaji lah." Takkan saya nak paksa pula. Jadi saya hanya berkata, "Ok, sendiri bayar."

Ia membuatkan saya terfikir, gaji dia lebih daripada RM 1300++. Nak belanja minum ice blended pun tak dapat. Hehehe. Hurm, takkan baru 20hb, dah habis? Dah la belum kahwin lagi. Duduk dengan mak bapak. Makan minum mak bapak support. Pelik, kemana duit dia nie pergi...

Saya tidak tahu, tetapi saya kenali dia sebagai seorang yang memang agak kuat berbelanja. Kalau tidak pun, dia akan membeli barang-barang yang mahal.

YAAA !!! Mungkin sebab barangan yang mahal... Memanglah saya tiada hak untuk mengajar dia mengenai duit dia. Tetapi, kita perlulah bijak berfikir. Wang yang ada tidaklah sebanyak mana. Lepas tu sibuk nak enjoy sana sini, beli barang yang mahal.

Kalau nak barang branded pun, takkan lah gaji RM 1300, sibuk nak beli handbag RM800-RM1000 kan? Boleh membeli barang yang branded tapi tidaklah semahal itu. Cuma bijak memilih barangan pada harga yang berpatutan. Kalau dah simpan duit betul-betul banyak dan stabil, barulah berbelanja. Janganlah apa yang ada, terus digunakan. Tak simpan untuk emergency ke?

Duit yang ada boleh simpan untuk kahwin, boleh beli rumah, kereta, atau lebih bijak, melabur.






Just . . . Simpanlah duit anda sedikit kot-kot ada emergency. Kalau bukan untuk anda, untuk siapa lagi.

Have a good day !




2 comments: