Wednesday, December 29, 2010

CELOTEH : BERSYUKUR

Helo !

Tiba-tiba saya terfikir, adakah saya seorang yang cukup bersyukur atas segala yang saya miliki pada hari ini?

Cuba kita renungkan manusia pada hari ini...

  • Orang kaya yang masih tidak berasa cukup dengan apa yang mereka ada. Terus mencari rezeki tetapi tidak gemar dengan aktiviti menderma.
  • Orang yang mendapat keputusan yang bagus dalam peperiksaan tetapi tidak menunaikan ibadah seperti yang dituntut, malah terus membuat dosa.
  • Orang yang DAH cantik/kacak tetapi masih lagi "menambah" sesuatu pada diri mereka supaya lebih cantik/kacak.

Juga pelbagai kelebihan yang mereka ada, tetapi seperti masih tidak cukup. Mengapa ya agaknya semua ini terjadi?

Jangan kata orang, saya sendiri terasa belum cukup mengucapkan kesyukuran kepada Allat SWT atas segala nikmat yang diberikan. Berapa kerap kita mengucapkan "Alhamdulillah" dalam sehari?

Setiap kali ingin mengusahakan sesuatu, pasti kita aku memasang niat dan membaca "Bismillahhirahmanirrahim". Tapi bila kita mendapat pulangan bagi sesuatu yang diusahakan itu, saya pasti, ramai dikalangan kita yang akan kata, "Yesss... Dapat gak aku akhirnya..." atau, "Waahhh, terbaikk lahh..."

Jadi, muhasabah lah diri seketika, malu dengan Allah, malu dengan diri sendiri, Bersyukur lah ;)



Have a good day !


No comments:

Post a Comment