Monday, May 16, 2011

FINAL EXAMS

Apa ntah yang saya nak cerita pasal Final Exam? Hurm… Sebenarnya, ini adalah cerita mengenai exam saya semester ini. A little bit different than last sem.

Kalau last semester, saya tidaklah rajin ke kelas. Tetapi semangat dan keazaman itu ada.

Sebenarnya, masa tamat Diploma in Investment Analysis di UiTM Segamat, kawan-kawan saya (geng ar nie) memang tak nak sambung study. Siap ada yang tak apply, dan ada juga yang terpaksa repeat paper BOND. Yes, paper bond memang susah. Ok benda dah lepas, usah dikenang.

Saya dah cakap pada Mama, memang malas gila nak sambung study sebab dah boring gila belajar tak henti-henti dari usia 3 tahun. Haha. Gelabah gila statement.

Saya nak kerja pula sebab saya dah banyak habiskan duit Mama dan Ayah. TERLALU BANYAK. Saya tak suka hidup dalam bergantung nasib pada orang. Oh, that’s really NOT ME !

Tetapi bila mendapat tawaran, Mama tanya, “Taknak pergi ke?” Sebenarnya bukan duit puncanya. Kalau dah takde semangat, anak orang kaya pun malas nak study kan.

Contohnya bila kau makan durian. Kau nak sangat makan durian dari dulu-dulu zaman muda remaja. Bila dah dapat makan durian campur tempoyak, sampai satu tahap kau pasti akan bosan. Itulah yang saya alami. Dari kecik saya yang paling tak sabar nak pergi Tadika. Tadika Sri Kancil namanya. Bangun pukul 6am sebab nak ikut Abang pergi sekolah. Tapi prestasi kat sekolah tak memberangsangkan sangat pong~

Jadi, untuk tidak mensia-siakan masa dan depan, saya tabah. Saya terima tawaran itu dan mencari rumah sewa di Shah Alam 3 hari sebelum kelas bermula! Huh~ mana nak dapat? Akhirnya, dapat rumah flat tingkat 5, kosong (takde furnished langsung).

Dengan penat nak panjat tangga, balik rumah takde ape selain bilik tidur sendiri, saya relax je. Cuma bosan dan tiada internet. Semester itu saya lalui dengan tabah. Sampai sakit dan terlebih kurus saya panjat tangga! Dah la memang dah kurus, terus jadi Orang Lidi.

Minggu exam tu, saya ada masalah sikit. Bukan sikit, tapi banyak. Semua tak kena. Emosi dan pelajaran berterabur. Oh, saya kena balik rumah!

Saya memang belajar di rumah. Saya tak biasa belajar ramai-ramai. Sebab dari sekolah, Diploma, semua belajar sendiri sebab saya nak faham sendiri dulu.

Grangg Grungg Grangg, saya berjaya juga menamatkan zaman semester 3 dengan sempurna dan Alhamdulillah, saya berjaya mendapat Anugerah Dekan. Dah lama mengimpikan. Allah makbulkan juga permintaan saya.

Maklumlah, orang macam saya nie kan kuat main...




Girls 3 L - From left Shaf, Dzatil, Farahin, Anisi Yaofang, and I.


 **********

Dan kini sudah pun memasuki semester 4. Rumah pun dah pindah tingkat 1. Masuk rumah budak-budak Law. Baik budak-budaknya. Dari Utara, Selatan, Timur, Barat, Barat Daya, Tenggiri, semua ada. Tapi dorang memang baik. Setiap hari buka buku belajar.

Saya dan seorang lagi kawan saya? Balik kelas tidur. Padahal rumah dah tak penat nak panjat dah. Fully-furnished lagi. Mungkin juga sebab semester 4 lebih tough dimana saya mula ada subjek kira-kira L
Saya sebenarnya agak lemah dalam subjek mengira. Sedih kan? Huk huk huk

Tambah-tambah lagi economy. Permulaan exam okay lah. Semua okay – maksudnya saya puas hati dengan apa yang saya usahakan. Tapi untuk subjek Economy….. Doakan saya berjaya dengan baik ya! Nak Anugerah Dekan lagi… Hurm, lulus pun saya bersyukur lah. “Tolonglah aku Ya Allah!

Nak nangis juga time habis exam tu. Sebab sedih sangat. Usaha banyak-banyak, jawabnya salah juga. Sedih gilaaaaa! Tapi, seorang kawan membuka mata saya dengan mengatakan, “Relax Nana. Managerial Economics ini bukan pengakhir segala-galanya.” Ye betul.

Saya perlu bertawakal. AMIN.

Apa-apa pun, saya harap saya dapat result the best lagi… AMIN.


Dengan Mama si Jantung Hati ;)

Dalam kelas - presentation ;)

Ok, terlajak bergambar pun susah juga! OK BYE.


p/s : Nak sangat ANUGERAH NAIB CANSELOR. ;)

No comments:

Post a Comment